فعالیت های آموزشی USAID  در پاکستان

روسای دانشگاه های سراسر پاکستان با همکاری آژانس توسعه جهانی آمریکا بر ارتقاء سطح علمی و تحقیقاتی دانشگاه های این کشور و برطرف شدن موانع و مشکلات خود تاکید کردند.

روسای دانشگاه های سراسر پاکستان با همکاری آژانس توسعه جهانی آمریکا بر ارتقاء سطح علمی و تحقیقاتی دانشگاه های این کشور و برطرف شدن موانع و مشکلات خود تاکید کردند.

دکتر مختار، رئیس کمیسیون آموزش عالی پاکستان عزم و تعهد خود را در تقویت سیستم آموزش عالی، بهبود سطح تحقیقات و پژوهش و همچنین سیاست گذاری ها برای ارتقاع سطع علمی دانشگاه ها و موسسات عالی اعلام کرد .

وی در نشست مشترک با مسئولان آژانس توسعه جهانی ایالت متحده موسوم به USAID و روسای دانشگاه های عمومی این کشور  برای بررسی برنامه پنج ساله 19 میلیون دلاری USAID  با هدف تقویت سیستم آموزش عالی سخنرانی کرد.

در این نشست روسای دانشگاه های پاکستان نظرات و پیشنهادهای شخصی خود را برای استفاده بهینه از امکانات موجود ارائه کردند و دیگر ذینفعان و شرکت کنندگان نیز ضرورت استفاده و فراگیر شدن روش های جدید تحقیقاتی و علمی رایج در آمریکا را در دانشگاه های پاکستان مورد تاکید قرار دادند.

از سوی دیگر گفتگوی راهبردی دو روزه با حضور روسای دانشگاه 16 دانشگاه از جمله دکتر صائمه حمید با مشارکت آژانس توسعه جهانی آمریکا در شهر راولپندی برگزار شد. در این نشست درباره موانع پیش روی و مشکلات و چالش های کمیسیون آموزش عالی برای توسعه آموزش عالی در سراسر پاکستان بحث و تبادل نظر شد. در این نشست همچنین ایجاد رابطه و تعامل با مشارکت ذینفعان( آژانس توسعه جهانی آمریکا) در آموزش عالی مورد تاکید قرار گرفت.  روسای دانشگاه های پاکستان در این نشست بر ارتقاء کیفیت تحصیلی با هدف بالا بردن سطح علمی دانشگاه ها در پاکستان توافق کردند.

شایان ذکر است: آژانس توسعه جهانی ایالات متحده آمریکا که به USAID شهرت دارد در چارچوب راه اندازی طرح هایی، نقش مهمی در پیشبرد منافع سیاست خارجی آمریکا در کشورهای در حال توسعه از جمله پاکستان دارد. این آژانس که نام دیگر آن اداره توسعه بین المللی آمریکا است زیر نظر ارتش این کشور در جهان فعالیت می کند. هر چند این آژانس ادعا می کند برای توسعه و کمک به مردم جهان سوم تلاش می کند اما این آژانس در سال 2014 به صورت محرمانه یک شبکه اجتماعی شبیه به توئیتر را برای ایجاد ناآرامی ها در کوبا راه اندازی کرده بود که برملا شدن آن باعث خدشه دار شدن این آژانس در نزد افکار عمومی جهان شد. این در حالیست که آژانس توسعه جهانی ایالت متحده آمریکا با طرح پروژه های مختلف، حضوری پررنگ در موسسات آموزش عالی پاکستان دارد.

در پروژه 19 میلیون دلاری آژانس توسعه جهانی ایالت متحده آمریکا موسوم به" فعالیت تقویت نظام آموزش عالی پاکستان" از دانشجویان نخبه این کشور در حوزه اقتصاد و کسب و کار در همه دانشگاه ها حمایت        می شود. گفته می شود یکی از اهداف اصلی این پروژه شناسایی نخبگان پاکستانی است.

این طرح با چشم انداز تقویت طرح های قبلی از جمله برنامه های بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی و مراکز مطالعات پیشرفته در پاکستان راه اندازی شده است.

در راستای این طرح ضمن استقبال از اصلاحات در نظام آموزش عالی پاکستان، زمینه همکاری دانشگاه های آمریکا با دانشگاه های پاکستان نیز فراهم می شود.

منبع خبر: روزنامه جنگ- 25 اکتبر و  2 نوامبر  ( 3 آبان -11 آبان)

لینک خبر: https://e.jang.com.pk/detail/271310

https://e.jang.com.pk/detail/278742

کد خبر 13785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =